040 461 5298OTA YHTEYTTÄ
0item(s)

Ostoskori on tyhjä

Product was successfully added to your shopping cart.

Erilaiset akkutyypit


Lähes kaikki sähköpolkupyörät ja sähkömopot käyttävät nykyään jotain seuraavista akkutyypeistä:

Lyijyhappo -akku (SLA)
Nikkelimetallihybridi -akku (NiMH)
Litium-mangaani(LiMn) ja Litium rautaoksidi (LiFePO4)

Lyijyhappoakku (SLA)

Lyijyhappoakut olivat joskus käytetyin akkutyyppi sähkömopoissa/sähköskoottereissa ja sähköpolkupyörissä. Nykyään monet sähkömopot käyttävät vieläkin lyijyhappoakkua, mutta etenkin sähköpolkupyörissä on alettu käyttämään kevyempiä ja kestävämpiä akkutyyppejä. Lyijyhappoakut eivät sovi sähköpyöriin kovinkaan hyvin niiden suuren painon ja lyhyen elinkaaren takia. Lisäksi lyijyakut sisältävät akkuhappoa, joka voi aiheuttaa vaaran esim. kaatumistilanteessa. Painava akku voi pilata muuten hyvän pyörän ajettavuuden täysin.

Lyijyhappoakun hyvät puolet ovat hyvä saatavuus ja suhteellisen halpa hinta. Lyijyakun elinkaari on karkeasti ottaen 100-300 täyttä latauskertaa, riippuen akun koosta, lämpötilasta, laadusta ja monesta muusta tekijästä.

Nikkeli-metalli hybridi (NiMH)

Nikkelimetallihybridejä on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa. Ne ovat huomattavasti lyijyhappoakkuja kevyempiä. Nikkeliakut ovat lyijyhappoakkuja kalliimpia, mutta niiden ominaisuudet sähköpyöräkäytössä ovat kuitenkin hieman paremmat. Niiden käyttöikä on noin puolet pidempi ja paino n.30% pienempi lyijyakkuun verrattuna. Nikkelimetalli -akkua joudutaan lataamaan n. kerran kuukaudessa, jos sitä ei käytetä, tai se rupeaa menettämään varauskykyään.

Litiumakut (Litium ion, Litium mangaani, Litium polymeeri, Litium fosfaatti)

Litiumakut ovat uusinta akkuteknologiaa sähköpolkupyörien parissa. Litiumakulla käyttöikä voi olla jopa 10-kertainen lyijyhappoakkuun verrattuna. Litiumakut ovat myös akkutyypeistä kevyimpiä. Ne painavat noin 15% vähemmän NiMH -akkuun verrattuna ja jopa yli 50% vähemmän kuin lyijyakku. Litiumakkujen toinen ylivoimainen ominaisuus on huoltovapaus. Pidemmässä säilytyksessä muut akkutyypit menettävät suht.nopeasti varaustaan ja niitä joudutaan latailemaan usein, vaikka niitä ei käytettäisikään. Litiumakku pitää varauksen selvästi muita paremmin, eikä sitä tarvitse latailla niin usein pidemmän säilytyksen aikana. Muista akkutyypeistä poikkeavana hyvänä puolena on, että muisti-ilmiötä Li-ion-akuissa ei esiinny ollenkaan. Akun kapasiteetti ei alene, olipa lataus kuinka epäjärjestelmällistä tahansa.

Litiumakkua ei koskaan saa päästää tyhjäksi, yliladata tai oikosulkea tai se voi menettää kapasiteettiään pysyvästi. Laadukkaat Litiumakut sisältävät itsessään monipuolisen suojapiirin, joka katkaisee yhteyden kennoille, jos se havaitsee yli/ali -jännitettä tai liiallista lämpenemistä. Laadukas akku sisältää myös älylaturin, joka mm. katkaisee lataamisen kun akku on täynnä.

Laadukas Litiumakku on oikeinkäytettyinä erittäin turvallinen. Laadukas akku sisältää paljon suojaominaisuuksia, jotka sekä tekevät akun käytöstä turvallista, mutta myöskin suojaa akkua ja voi pidentää sen elinikää merkittävästi.


Akun teho ja teoreettisen ajomatkan laskeminen


Akun tehoa mitataan voltteina (V) ja ampeeritunteina (Ah). Voltit kertovat akun jännitteen, mitä korkeampi jännite akulla on, sitä tehokkaampi akku on. Ampeeritunnit kertovat puolestaan sen, kuinka paljon akku sisältää virtaa. Kertomalla arvot keskenään kaavalla V*Ah=Wh, saadaan tulokseksi ampeerituntien määrän. Tämä tieto kertoo, kuinka pitkän matkan pyörällä on teoriassa mahdollista ajaa.

Esimerkiksi 36 V 12 Ah akulla voi ylläolevaa kaavaa hyväksikäyttäen teoreettisesti ajaa 250 W moottorilla, 36*12=432 Wh, vajaat kaksi tuntia. Tämä arvo on ainoastaan teoreettinen ja tarkoittaa käytännössä sitä, että rengas pyörisi ilmaan nostettuna sen liki kaksi tuntia.

Akun elinikä


Akun elinikää on hankala arvioida, sillä se riippuu monesta muuttujasta. Tyypillisesti akkujen elinikä on 600-1000 lataussykliä (tyhjästä täyteen). Vuosissa, käytöstä riippuen, tämä tarkoittaa noin kahdesta neljään vuotta, olettaen, ettei akun huoltoa ja säilytystä ole laiminlyöty. Hyvin pidetty akku voi kestää pidempäänkin.

Akun lataus


Tyypillisesti akku otetaan pyörästä irti ja viedään sisälle lataukseen. Useimmissa malleissa akun lataaminen onnistuu myös sen ollessa kiinni pyörässä. Latausaika vaihtelee akun kapasiteetista riippuen. Yleisesti puhutaan noin 2-5 tunnin latausajasta (tyhjästä täyteen)

Akun oikeaoppinen säilytys


Jotta akkujen elinikä maksimoitaisiin, on niitä säilytettävä oikein. Lämpimässä ja ylimääräiseltä kosteudelta suojattuna, säilyy akkusi toimintakuntoisena mahdollisimman pitkään. Litium-akkuja olisi hyvä ladata vähintään kerran kahdessa kuukaudessa.

Käyttö pakkasella


Akut toimivat pakkasellakin. Kylmyys aiheuttaa kuitenkin varauksen alentumista, joka taas pienentää ajomatkaa. Käytön jälkeen on ensiarvoisen tärkeää huomioida oikea säilytystapa (ks. yllä).


Sähköpyörien akuista ja 18650-kennoista.


Lukemattomat valmistajat valmistavat 18650-kennoja niiden laajan käyttöalueen ja hyvien ominaisuuksien vuoksi. Kennojen laatu onkin tärkein akun ominaisuus, joka varmistaa että akku on turvallinen käyttää, riittävän tehokas ja pitkäikäinen. Vaikka valmistajia on monia, niin vain muutama valmistaja pystyy valmistamaan oikeasti kennoja, joiden ominaisuudet vastaavat luvattua ja näinollen täyttävät tehtävänsä niin tehon, kapasiteetin, kapasiteetin säilyvyyden kuin eliniänkin suhteen.

Viimevuodet ovat olleet käänteentekeviä kennojen kehityksen ansiosta. Takana ovat ne päivät, jolloin piti valita haluaako akkuunsa kohtalaisen tehon, vai mahdollisimman pitkän toimintasäteen.

Kennonvalmistuksessa etenkin Korealainen Samsung ja Japanilainen Panasonic ovat edelläkävijöitä ja he ovat kehittäneet paljon uudentyyppisiä kennoja, joiden ominaisuuksiin kuuluu sekä hyvä virranantokyky, että iso kapasiteetti. Samsungin uudet kennot pystyvät tuottamaan 20% enemmän kapasiteettia, purkuvirran kärsimättä verrattuna vanhemman mallin kennoihin. Myös niiden elinikä on edellisiä malleja ja monia muita valmistajia parempi.

Alkuun kuitenkin varoituksen sana kennoista: on arvioitu, että nykyään yli 75% tunnettujen valmistajien kennoista on väärennöksiä. Tämä tarkoittaa alempaa hintaa, mutta koskaan väärennetyssä akussa ei ole alkuperäisen akun ominaisuuksia, eikä niiden elinikä pääse lähellekään alkuperäisen valmistajan luvattuja arvoja. Kun kysessä on kuitenkin satojen eurojen arvoinen akkupaketti, kannattaa miettiä tarkkaan tilaako riskillä halvalta tuntuvan akkupaketin. Nettikaupasta, varsinkin ulkomailta tilattaessa on lähes 100% todennäköisyys, ettei saa mainostetun, tunnetun valmistajan kennoja. Väärennöksen ovat monesti taitavasti tehtyjä, eikä väärennöstä välttämättä erota aidosta kuin asiantuntija erikoislaittein. Käyttäjä huomaa huijauksen vasta myöhemmin, kun akku hajoaa tai alkaa menettämään varauskykyään paljon luvattua aiemmin. Tässä vaiheessa takuu ei auta ja joudutaan ostamaan uusi akku.

Kaikki myymämme akut tulevat luotettavalta valmistajalta ja satunnaisesti testaamme akkujemme kennot, joten ostaessasi akun eBikeCenteristä tai valtuutetulta jälleenmyyjältä, voit olla varma että saat aina akkusi aidoilla kennoilla. Laajojen testien, lukemattomien opiskelutuntien ja haastattelujen jälkeen päädyimme lopputulokseen, että tällä hetkellä vain muutama kennovalmistaja pystyy tuottamaan riittävän tasalaatuisia kennoja, joiden ominaisuudet vastaavat luvattua, joiden laatu on tasainen ja elinikä hyvä. Tämän hetken parhaat kennot valmistaa kiistatta Samsung ja Panasonic. Heidänkin kennoissaan on kuitenkin eroavaisuuksia.

Mikä sitten on 18650-kenno?


18650 -numerosarja tarkoittaa kennon fyysistä kokoa, joka on 18 mm halkaisijaltaan ja 65 mm pituudeltaan. 18650-kennoja on kuitenkin saatavilla monelta eri valmistajalta ja monenlaisilla teknisillä ominaisuuksilla, joten niiden ominaisuudet vaihtelevat paljon.

Tämän hetken parhaimmat sähköpyörien akkujen 18650-kennot ja niiden valmistajat


Lähiaikoina 18650 -tyyppiset NMC kennot ovat kehittyneet ja parantuneet merkittävästi ja ne ovat ominaisuuksiltaan tällä hetkellä parhaita sähköpyörä- ja sähköautokäytössä, joten tässä käsitellään ainoastaan 18650-kennoja.

SAMSUNG


Samsung 20R/25R -kenno

Kesällä 2014 Samsung esitteli uuden 20R -kennon. Se on luokiteltu 22 A (ampeerin) kennoksi, joten näistä kennoista voi rakentaa viisi kennoa rinnan kytkettynä peräti 110 A akun. Nyt alettiin jo lähestyä riittävän tehokasta akkupakettia tehokkaampiinkin sähkölaitteisiin. Tälläkin kennolla oli kuitenin huonot puolensa. Kuten nimi viittaa, kennon maksimikapasiteetti oli vain 2000 Mah (milliampeerituntia). Kun kytketään rinnan sarja sarjaan kytkettyjä kennoja, saadaan jännite nousemaan, mutta sähköpyöräilijää kiinnostaisi enemmän toimintasäde ja akun virrantuottokyky. Näillä kennoilla pystyttiin siis saamaan kytkemällä rinnan viisi sarja n.10 Ah kapasiteetti (max. virtapiikillä 110 A) Tyypillinen sähköpyörän akku sisältää 12 sarjan (n. 44 V) kennoston, johon näitä kennoja tarvittiin vain 60kpl. 60Kpl kennoja alkaa jo olla kohtuullinen määrä, jolloin akuista saatiin jo tyydyttävän kokoisia ja painoisia - mutta vain 10Ah kapasiteetti ei ole riittävä useimmille käyttäjille.

Sähköpyörissä akun koko ja paino onkin merkittävä tekijä, sillä pyörässä ei ole paljoa ylimääräistä tilaa mihin akun sijoittaa, eikä kukaan halua ylimääristä painoa. Siksi monet ovat joutuneet tekemään komporomisseja valitessaan oikeanlaista akkua pyöräänsä. Haluaako mahdollisimman tehokkaan akun, jossa toimintasäde on suhteellisen lyhyt, vai haluaako akun, jonka toimintasäde on mahdollisimman pitkä, mutta akun teho (purkuvirta) vastavaasti pienempi.

25R-kennossa on 2500 mAh kapasiteetti, mutta silti se pystyy tuottamaan 20 A purkuvirran. Tämä tarkoittaa että viisi rinnan kytkettyä sarjaa voi tuottaa piikkitehona (pulse) jopa 100 A virran (enemmän kuin kukaan tavallinen sähköpyöräilijä koskaan tarvitsee). Ja 60 kennoinen, viisi rinnankytkettyä 12 kennon sarjaa, tuottaa 12,5 Ah kapasiteetin. Tämä on jo 2,5 Ah enemmän kuin aiemman esimerkin 10 Ah kennosto. 2,5Ah ei äkkiseltään kuulosta paljolta, mutta ylimääräinen 2,5 Ah tuo yllättävän paljon (kymmeniä kilometrejä) lisää toimintasädettä sähköpolkupyörään.

Samsung 29E

Samsung julkaisi hiljattain jälleen uuden kennotyypin, 29E. Kuten nimi viittaa, on kennossa 2900 mAh kapasiteetti, joten aiemmin tässä esimerkkinä käytetyn 60 kennoisen (5 Rinnan / 12 Sarjassa) akkupaketin mukaan näillä kennoilla varustettuun akkuun saa jo lähes 15 Ah kapasiteetin. Tämä on jo huima ja merkittävä kasvu kapasiteetissa, eli ajomatka per lataus, jos verrataan ensimmäisen esimerkin 10 Ah akkuun. Purkuvirtaa tällaisella 15 Ah akkupaketilla on n. 42 A hetkellisesti ja 15 A jatkuvana, joten tehokin riittää hyvin kaikkiin 36V moottoreihin.

Yhteenveto Samsung kennoista

Tähän mennessä siis 18650 kennojen ominaisuudet ovat rajoittaneet akkujen käyttömahdollisuuksia. Aiemmin on täytynyt tehdä kompromisseja ja valita haluaako esim. hyvän kapasiteetin, jolloin akun teho on jäänyt heikoksi. Tai jos on halunnut tehokkaan akun joka jaksaa antaa riittävästi virtaa tehokkaammalle moottorille, on kapasiteetti jäänyt hyvin pieneksi. Myös akun fyysinen koko ja paino on pudonnut merkittävästi viime vuosina. Yksi merkittävä tekijä on myös ollut akun elinikä. Aiemmin akuista on täytynyt ottaa virtaa lähes kennon suorituskyvyn äärirajoilla, mikä saa kennot kuumenemaan. Liiallinen kuumuus taas lyhentää kennojen elinikää merkittävästi. Näinollen aiemmin on ollut mahdotonta rakentaa kustannustehokkaasti pitkäikäinen, tehokas, pienikokoinen ja isolla kapasiteetilla varustettu Litiumakku. Nyt kaikki nämä ominaisuudet on kuitenkin mahdollista pakata samaan pakettiin Samsung tarakka- ja Samsung runkoakkujen muodossa.

PANASONIC


Sillä aikaa kun Samsung on kehitellyt useita uusia kennomalleja, ei Panasonic ole istunut tumput suorina katsoen vierestä. Panasonic esitteli hiljattain mm. uuden B -kennotyypin. Sen kapasiteetti on huimat 3400 mAh. Tällä akulla saadaan siis rakennettua isonkin kapasiteetin akkupaketti. Valitettavasti tämän kennon purkuvirta ei ole kauhean suuri, joten akkupaketista ei välttämättä saa riittävän tehokasta, ainakaan tehokkaimpiin sähköpyöriin. Tällä kennolla voidaan siis rakentaa aiempien esimerkkilaskelmien mukaan fyysisiltä mitoiltaan samankokoinen 17Ah akkupaketti. Tietyissä sovelluksissa tämä on mielenkiintoinen kenno, joskin hinnaltaan kalliimpi kuin esim. Samsungin lähes vastaava malli.

Toinen mielenkiintoinen uutuus Panasonicilta on Panasonic NCR18650PF -kenno. Tämänkin kennon kapasiteetti on mukava 2900 mAh ja purkuvirta on B-mallia isompi, joten tällä kennolla saadaan sekä hyvä kapasiteetti että riittävä purkuvirta tehokkaammillekin moottoreille.

SONY


Pitkään Sony oli paras valmistaja, mitä tuli tehokkaisiin sähköpyörän akkuihin. Tilanne on kuitenkin muuttunut. Viitisen vuotta sitten Sonyn VTC3 oli ”kova sana” 1600 mAh kapasiteetillaan ja 30A purkuvirrallaan. Sitten tuli Sonyn VTC4, joka kasvatti kapasiteetin 2100 mAh/kenno. Hiljattain Sony on esitellyt VTC5 mallinsa, jossa on 2600 mAh kapasiteetti ja se listataan virraltaan 30 A:ksi, mutta useat testit osoittavat, että Sonyn kenno kuumenee huomattavasti jatkuvalla 30 A kuormalla, joten tarkempi kuvaus kennolle olisi 20 A. Näin ollen se sijoittuu samaan ryhmään Samsungin 25R kennon kanssa, mutta on huomattavasti kalliimpi. Näistä huolimatta Sonyn todellinen ongelma on jossain ihan muualla. Vuonna 2011 voimakas maanjäristys ja tsunami vahingoitti myös Sonyn tehdasta, jossa kyseisiä kennoja valmistettiin. Sony siirsi äkkiä tuotantonsa ja varastonsa Kiinaan ja Philippiineille. Tämän seurauksena markkinoilta on alkanut löytymään poikkeuksellisen paljon väärennettyjä Sonyn kennoja. Huhutaan, että ainoa varma tapa saada Sonyn kennoja on ostaa Makitan akkuporakone ja ottaa kennot siitä. Ei kovin kätevää sähköpyörän akkua rakennettaessa.

LG


LG on myös mukana kennovalmistuksessa ja heiltä onkin tullut muutama mielenkiintoinen uutuus lähiaikoina, jotka paperilla näyttävät hyvinkin mielenkiintoisilta. Useat, eri puolilla maailmaa tehdyt testit kuitenkin osoittavat, että LG:n laatu ei ole kovin tasaista ja useat heidän kennonsa eivät täytä luvattuja ominaisuuksia. LG:n kennoja on myös vaivannut väärennösepidemia, sillä väärennettyjä LG:n kennoja on löytynyt niin sähköpyörien akuista kuin muistakin akkutoimisista laitteista runsaasti.

MUUT VALMISTAJAT


Lukemattomat muutkin valmistajat valmistavat 18650 kennoja niiden laajan käyttöalueen ja hyvien ominaisuuksien vuoksi. Kennojen laatu on tärkein akun ominaisuus, joka varmistaa, että akku on turvallinen käyttää, riittävän tehokas ja pitkäikäinen. Jotkut nimettömät valmistajat voivat tehdä hinta/laatu -suhteeltaan ihan kohtalaisiakin kennoja, mutta suurin osa näistä valmistajista valmistavat kennot huonosti, joten niitä ei tässä käsitellä sen kummemmin. Parempi, turvallisempi ja lopulta halvempi vaihtoehto on pysytellä tunnettujen valmistajien kennoissa.